glasgowjohanna.blogg.se

Utbytesstudent i Glasgow 16/17

Skolan har börjat!

Publicerad 2016-09-22 13:20:39 i Allmänt,

Goddag på er!
 
Idag har jag varit här i tre hela veckor och jag börjar sakta men säkert inse att jag faktiskt bor här. Under dagarna som gått har jag hunnit besöka världens vackraste stad - Edinburgh! Snälla åk dit någon gång i livet och upplev denna vackra stad! För övrigt har jag besökt museum, katedralen, university of Glasgow (ett universitet som är ett gammalt slott) och bara levt ett härligt skottskt liv! 
 
Skolan drog igång i måndags och kurserna jag har börjat läsa är "Forensic microscopy" och "Environmental forensic analysis". Utöver dessa kurser kommer jag även inleda mitt examensarbete denna termin. Vad arbetet kommer handla om är inte helt spikat ännu så jag håller det lite hemligt än så länge. 
 
Forensic microscopy är som namnet avslöjar en kurs i mikroskopi. Under kursens gång kommer vi lära oss att skilja på olika fibrer, hårstrån och liknande. Vid kursens avslut kommer vi genomföra ett projekt där vårt uppdrag är att fastställa material och ursprung på en bit garn. Jag är mycket förväntansfull över denna kursen! 
 
Environmental forensic analysis är en kurs där vi kommer fokusera på miljögifter. Vad jag har förstått så kommer fokus ligga på miljögift i mat, vilket låter mycket intressant tycker jag! 
 
Min uppfattning av detta universitetet hittills är att kraven på eleverna inte är lika höga som i Örebro. Hemma i Sverige ligger allt ansvar på studenten, här verkar ansvaret till största delen ligga på universitetet. Vid skolstart blev vi tilldelade varsin pärm med "värdefullt material" som vi kommer kunna använda oss av under kursernas gång (back to högstadie-varning där!). Vidare går allting väldigt långsamt framåt och jag har faktiskt inte lärt mig något nytt alls under denna veckan som gått. Förhoppningsvis steppas kraven upp under terminens gång - jag är ju här för att lära mig nya saker och få nya erfarenheter! Lärarna är iallafall väldigt vänliga och några av dom är till och med enkla att förstå sig på ;)
 
I helgen som kommer så har vi hyrt en bil och kommer bege oss nedåt på kartan och bland annat stanna i Liverpool och Manchester för att slutligen nå vår måldestination Wales! Detta kommer bli så himla häftigt och jag är supertaggad! 
 
Här kommer ett gäng bilder som jag lyckats knäppa under tiden som gått! 
 
Videosamtal med min lilla bebis!
 
Svenskar på pub
 
Vackert museum med vacker orgel
 
University of Glasgow (alltså inte det universitetet jag studerar på)
 
Vackra Edinburgh
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela