glasgowjohanna.blogg.se

Utbytesstudent i Glasgow 16/17

FRAMME!

Publicerad 2016-09-02 11:54:32 i Allmänt,

 
Jag är äntligen framme i regnets land!

Igår ringde klockan på 03:30 och därefter väntade många sorgsna farväl-stunder, många förväntansfulla stunder och även många lyckliga stunder. 

Väl på skottsk mark insåg jag snabbt att deras dialekt skulle bli en större utmaning än väntat. Skottska människor låter nästan som fulla danskar! Med andra ord är dom omöjliga att förstå sig på. Vi får hoppas att universitetets endagarskurs i skottska gör susen! 

När resten av mitt "crew" anlände till staden tog vi första bästa buss mot IKEA och kände oss genast som hemma igen. Vi köpte på oss lite nödvändigheter så som täcken, kuddar, stekpannor och annat smått och gott. Något vi reagerade på när vi satt på bussen mot IKEA var att busschaufförerna här inte accepterar kortbetalning och att man dessutom inte får någon växel tillbaka om man inte har jämna pengar!! Mycket skumt, vi får se till att skaffa busskort snarast möjligt.

När kvällen närmade sig tog vi en promenad till en mysig liten restaurang där både hamburgare och öl slank ner. Servitören var givetvis så gott som obegriplig att förstå sig på så vi satt mest och nickade och log mot honom. Men god mat serverade han och vi tror att han var trevlig också! ;)

Idag har jag installerat mig här hemma och snart skall jag iväg och fixa ett skottskt simkort till telefonen. Med andra ord kommer jag att ha ett nytt nummer det kommande året, men mer om det senare! Här kommer lite bilder på mitt första dygn här i Skottland!


Regnjackan blev användbar redan första dagen

Lite IKEA-påsar
 
Lyckligaste stunden på dagen var när denna farbrorn lunkade förbi i sin kilt

 
Här bor jag!

Hej från mitt lilla badrum
 
Detta är köket som jag kommer dela tillsammans med sex andra studenter

Det var allt för mig just nu, vi hörs nog snart igen! 

Tjingeling!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela